Meten is weten

Communicatie was in 2018 ook weer een belangrijk onderdeel van de algehele bedrijfsvoering van de NVRD. Met als thema ‘minder doen meer laten zien’ kan dat ook bijna niet anders. Meer laten zien van ieder dossier waar de NVRD op inzet. Dit is natuurlijk een taak voor het ‘hele’ bureau waarbij de afdeling communicatie ondersteunt.

2018 was het jaar van de 1 meting. Na in 2017 een 0 meting te hebben gedaan op het gebied van communicatie, gevolgd door het invoeren van de nieuwe ‘Stijl van het Huis’ werd het nu tijd om te zien wat het effect hiervan was. De NVRD kwam er goed uit, zowel de nieuwe stijl als ook de waarden die aan de NVRD worden toegekend, bleken goed gewaardeerd. Goed nieuws, maar het onderzoek liet ons ook zien waar we nog meer op in mogen zetten in de komende jaren. Dit zijn vooral zichtbaarheid en vindbaarheid. In 2018 zijn hiervoor de eerste veranderingen al in gang gezet. Te denken valt dan aan de voorbereiding op het maken van inhoudelijke Podcasts over ingewikkelde onderwerpen, het beter zichtbaar worden met nieuwsberichten in social media, het verbeteren van de website en meer.

In 2018 organiseerde de NVRD ook een themabijeenkomst rondom communicatie en media in de afvalbranche. Er bleek veel behoefte aan deze dag die in Beeld en Geluid te Hilversum werd gehouden. 140 communicatieprofessionals en beleidsmedewerkers, van met name gemeenten, waren hierbij aanwezig.